Ragbisté Anglie v Poháru šesti národů utržili nejvyšší porážku 40:24 od Walesu za 140 let

Ragbisté Anglie v Poháru šesti národů utržili nejvyšší porážku 40:24 od Walesu za 140 let
Poslední únorový víkend se hrála jen dvě utkání ze tří z třetího kola Poháru šesti národů v ragby.  Wales zůstal letos stále neporazitelným týmem, když vyhrál 40:24 nad Anglií, Irsko získalo první body do tabulky za výhru 48:10 v Římě nad Itálií a duel Francie - Skotsko bylo odloženo. Proč?

Francie - Skotsko???



Po zrušení utkání Francie se Skotskem kvůli řadě hráčů v týmu les Bleus se vynořily otázky, jak je to možné, že tým, který byl a měl být v bublině, najednou odněkud chytil covid. Vyšlo najevo, že hráči po utkání v Římě nedodrželi podmínky bubliny a vyrazili si na vafle.

Francouzská vláda pohrozila stažením cestovních výjimek týmu Covid-19 poté, co bylo 11 hráčů pozitivně testováno na virus. Ministryně sportu Roxana Maracineanu průnik epidemie do bubliny vyšetřuje s tím, že  údajný výlet do restaurace v Římě by mohl být považován za jeden z možných zdrojů.

Jak říkám ...

„Nemyslím si, že by bylo v protokolech napsáno, že hráči mohou jít ven jíst vafle. Pokud šli jíst vafle, museli být znovu testováni, než znovu vstoupili do bubliny. Chci vědět, jestli se to stalo. Prezident FFR Bernard Laporte se snažil situaci uklidnit,  když řekl, že všechno půjde dobře a že bublina bude přísně respektována kontrolovanými vstupy a odchody. Teď, když tušíme, že tomu tak není, čekám, až přijde a vysvětlí nám, co se stalo. Pokud se nic nestane, pokud se nepodíváme na tento řetězec kontaminací a on nám nevysvětlí, jak se to mohlo stát, pak může být udělené povolení odebráno,"  řekla Roxana Maracineanu. 

Wales - Anglie 40:24




Francouz Pascal Gaüzère je ragbyový rozhodčí, kterého po poslední únorové sobotě patrně nemají moc Angličani rádi a když ne všichni, tak alespoň ti, co sledují ragby. Co se stalo? Chlapík z Francie přicestoval  do  Cardiffu rozhodovat pohárové utkání Wales - Anglie, které podle anglických  médií významně ovlinil. Nutno přiznat, že si za  porážku  nakonec mohla Anglie sama. Rozhodčí přesto neušel pozornosti novinářů. „Byl to spíše  příběh o chronické anglické nedisciplinovanosti," napsal anglický MailOnline. 

Wales získal Trojkorunu


Proč waleská výhra 40:24 Angličany tolik štve? Je to totiž  nejvyšší pro Wales za 140 let vzájemných styků v domácím prostředí, ale pořád ještě nižší, než byla  výhra Anglie nad Walesem 62:5 v Twickenhamu v roce 2007. Jinak je bilance obou týmů téměř vyrovnaná, ze 135 utkání vyhrála Anglie 65, Wales 60 a 12 utkání skončilo nerozhodně.

Zisk Triple Crown týmem Walesu je podle anglických medií provázen kontroverzemi, zvláště rozhodnutím videorozhodčího Glenna Newmana, který nevyhodnotil, že  pětce Liama Williamse předcházel předhoz Rees-Zammetta a odmítnutí stížnosti kapitána Owena Farrela rozhodčím Pascalem Gaüzèrem při rychlém rozehrání trestného kopu hned poté, co Gaüzère Farrella vyzval, aby svým hráčům domluvil, neboť jsou velmi neukáznění.

„K Zammettově předhozu jen tolik, že TMO postupoval podle znění pravidla o předhozu: "Předhoz nastane, když hráč ztratí kontrolu nad míčem a míč padá dopředu, nebo když hráč odrazí míč dopředu rukou nebo paží, nebo když míč zasáhne ruku nebo paži a potom letí dopředu, kde se dotkne země nebo jiného hráče předtím, než ho původní hráč mohl znovu chytit. „Dopředu“ znamená k soupeřově koncové čáře." Tady sice Zammett ztratil kontrolu, ale míč mu spadl dozadu na lýtko, od kterého se odrazil na zem dozadu. Tato situace se v anglických mediích rozebírá s poukazem, že muselo jít o předhoz, protože míč ze Zemmettovy ruky nejdříve směřoval dopředu. Dopředu se ale pohyboval i samotný hráč a tak mu míč spadl na lýtko a odrazil se dozadu. Jinak by každé nepovedené přijetí přihrávky, kdy hráč míč nekontroluje, míč se odrazí dopředu, ale hráč ho zachytí ještě před dopadem na zem, musel posuzovat jako předhoz," vysvětil ve svém komentáři k utkání Karel Gaman na webu RC Havířova.

"Můžete mi říct, kdy je čas, prosím?" Biggar se zeptal rozhodčího, když se hodiny zastavily kvůli penaltě.

Všichni angličtí hráči byli v chumlu a očekávali, že Biggar kopne na branku, přičemž hřiště bylo ještě stále plné nosičů vody. Gaüzère zapískal a když se Anglie dívala na druhou stranu, Biggar nakopl míč Joshi Adamsovi do levého rohu brankoviště, který tam pak skóroval.

"Musíte nám dát čas, abychom se připravili," argumentoval Farrell, ale jeho protesty padly na hluché uši, píše MailOnline.

„Video i fotografie obrazovky ukázaly, že v inkriminovaném okamžiku se v okolí Biggarra a rozhodčího žádný nosič vody nevyskytoval a hráči Anglie situaci nesledovali, prostě nebyli ve střehu, a tudíž v očekávání trestného kopu na branku na situaci nereagovali," okomentoval tuto situaci Karel Gaman.

V Guardianu komentátor Robert Kitson ironicky napsal: „Wales vyhraje grandslam, bude třeba objednat další medaili ... (asi pro Gaüzèra poznamenal Karel Gaman). Na každém výročním setkání velšského národního týmu také bude muset být přerušeno jídlo kvůli přípitku muži, který to umožnil: Pascalu Gaüzèrovi, nejlepšímu rozhodčímu na světě!“ nebo: „Vyhrál by Wales bez svého nejlepšího kámoše? Pravděpodobně, ale bez těchto dvou velmi sporných pětek v prvním poločase by to bylo mnohem těžší. Anglie mohla o přestávce vést a rytmus hry mohl být úplně jiný. Dohnat to na této úrovni je vážně těžké, jak zjistila Anglie. Možná to byl Gaüzèrův způsob, jak odčinit nepřítomnost bouřlivě vášnivého 16. hráče...  (dav velšských fanoušků poznamenal Karel Gaman), který při těchto příležitostech obvykle Walesu pomáhá.“

Anglický bulvární deník Sun dokonce upozornil své čtenáře, že Walesané zatím v každém pohárovém utkání měli  početní převahu. Při utkání s Irskem po vyloučení jednoho Ira hrál Wales dlouho 15 na 14 stejně jako při utkání se Skotskem po vyloučení Skota. V utkání Wales -  Anglie sice nikdo vyoučený nebyl, ale domácí tým opět měl zásluhou rozhodčího početní převahu 16:15.

   Medákův komentář




„Třetí kolo Poháru šesti národů, bylo ochuzeno o duel Francie se Skotskem z důvodu Covidemem zdecimovaného  týmu Francie. Zápas byl odložen a jedná se o náhradním termínu.

V prvním utkání Irsko rozdrtilo v Římě Itálii 48 : 10. Itálie se snaží o moderní rychlou hru s mladým týmem, ale zatím má značně problémy v obraně a zkušený Irský tým dovedl potrestat všechny chyby, kterých bylo požehnaně.

Ve druhém zápase Wales převálcoval Anglii 40 : 24 až v závěrečných 29 minutách, ještě v 60 minutě byl stav 24 : 24, když Angličané jenom dotahovali, ale v závěru byli často trestáni za  nečistou hru. Angličané budou mít velký problém s vybudováním nového týmu, který by mohl úspěšně hrát na příštím Světovém poháru, ten současný už postrádá lídra a dravost, vlastnosti, které jsou základem současného moderního ragby," komentoval dvě utkání třetí kola Poháru šesti národů Eduard Krützner senior.


 
Řím a Cardiff 27. února 2021




(Eduard Krützner senior, Karel Gaman a Petr Skála, RC Havířov, SportovníListy.cz, koláž Petr Skála)